Forum NWN World in the Shadow Strona Główna NWN World in the Shadow
Forum serwera World in the Shadow
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

FAQ mechaniki gry.

 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum NWN World in the Shadow Strona Główna -> Pytania o zasady
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
witia1
Pogromca Drako



Dołączył: 02 Maj 2006
Posty: 539
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Z drugiej strony monitora :D

PostWysłany: Sob 17:35, 01 Gru 2007    Temat postu: FAQ mechaniki gry.

Mam nadzieję iż ten temat rozwieje znaczną część wątpliwości związanych z mechaniką gry, jeśli po przeczytaniu dalej czegoś nie wiecie to piszcie postaram się odpowiedzieć a przy okazji nowe pytania będę umieszczał wraz z odpowiedziami w pierwszym poście.


1. Co oznaczają kolejne liczby przy premii do ataku np. 33/28/23/18, umieszczone w karcie postaci?
2. Od czego zależy ilość ataków postaci.3. Od czego zależy ilość punktów używania magicznych urządzeń konieczna do użycia danego przedmiotu.
4. Co oznacza 1k6/1d6 umieszczane w opisie broni lub czaru?
5. Czy jest jakieś ograniczenie premii z czarów i przedmiotów do umiejętności, cech i odporności na magię?
6. Co oznacza zapis np zmniejszenie obrażeń 10/- lub zmniejszenie 6obrażeń 4 pochlania 10 pkt obrażeń?
7. Jakie klasy otrzymują dodatkowe atuty ( atuty klasowe ) i jak często?
8. Jak skorzystać z prywatnego kanału rozmowy ( priv ), czy jest to możliwe po śmierci postaci?
9. Jak jest obliczane powodzenie trafienia krytycznego, co to jest zasięg trafienia krytycznego?
10. Od czego zależy zasięg i mnożnik trafienia krytycznego?
11. Które z klas pancerzu sumują się, z jakich przedmiotów można je uzyskać?
12. Po rzuceniu boskiej tarczy otrzymuje mniej premii do kp niż wynikało by to z modyfikatora charyzmy, dlaczego?
13. Co to jest atak z zaskoczenia/atak śmierci?
14. Co to jest modyfikator cechy?
15. Od czego zależy st na odparcie czaru?
16. Od czego zależy st na ogłuszająca pięść?
17. Kiedy następuje atak okazyjny?
18. Jak zmniejszyć kary do ataku przy posługiwaniu się dwiema broniami/bronią podwójną?
19. Zapomniałem hasła/loginu do konta w grze, mimo podania właściwego hasła i loginu nie mogę się zalogować co zrobić?
20. Jak ukrycie i Epicki unik wpływają na trafianie w walce?
21. Mam przedmiot o ograniczonej liczbie ładunków, czy można ich ilość zwiększyć?
22. Czy poziomy bladego mistrza mają wpływ na ilość i moc czarów czarodzieja?
23. Od czego zależy udane rozbrojenie/powalenie?
24. Od czego zależy ilość punktów wytrzymałości postaci?



1. Co oznaczają kolejne liczby przy premi do ataku np. 32/28/24/20, umieszczone w karcie postaci?
Oznaczają wysokość premii do ataku ( wartość tej premii dla kolejnych ataków w rundzie plus rzut 1d20 przeciwko kp atakowanego decyduje czy trafiliśmy czy nie ). Ilość tych liczb oznacza ile mamy ataków w rundzie ( 6 sekundowy przedział czasu w czasie walki ).

2. Od czego zależy ilość ataków postaci.
Od bazowej premii do ataku, czyli tak naprawdę od klas postaci. Ilość ataków na rundę można sprawdzić w instrukcji do gry ale uogólniając klasy typowo wojownicze (wojownik, barbarzyńca, łowca, paladyn, czarny strażnik, czempion Torma, mistrz broni) mają 4 ataki na rundę ( po osiągnięciu odpowiedniego lvl ), ilość ataków postaci takich jak kapłan/łotr/zabójca/tancerz cieni wzrasta do maksymalnie 3 na rundę. Klasy typowo preferujące magię otrzymują maksymalnie 2 ataki na rundę. Wyjątkiem jest mnich który mimo że łapie się w kategorię łotrów/kapłanów walcząc pięściami lub kamami otrzymuje 5 ataków. Dodatkowe ataki mogą wynikać z atutów ( np grad ciosów, czy szybkie przeładowywanie ), walki dwiema broniami, przyspieszenia (jeden dodatkowy atak z najwyższą w karcie postaci premią do ataku).

3. Od czego zależy ilość punktów używania magicznych urządzeń konieczna do użycia danego przedmiotu?
Od wartości przedmiotu, tabelę ilości punktów koniecznych do użycia przedmiotu o danej wartości znajdziecie [link widoczny dla zalogowanych] dodatkowo należy uwzględnić modyfikator charyzmy, st jest zwiększane także jeśli charakter jest niezgodny z wymaganym o 10, a o 5 jeśli jest niezgodna rasa.

4. Co oznacza 1k6/1d6 umieszczane w opisie broni lub czaru?
Oznacza to rzut, pierwsza liczba określa ilość rzutów a druga jaką kostką ( w tym wypadku 1 rzut kością sześciościenną, czyli wynik z przedziału 1-6 ), podobnie np 2k8 to dwa rzuty kością ośmiościenną czyli wynik od 2 do 16.

5. Czy jest jakieś ograniczenie premii z czarów i przedmiotów do umiejętności, cech i odporności na magię?
Tak, dla cech ( siła, kondycja itd. ) wynosi to 12, dla umiejętności ( nasłuchiwanie, kradzież kieszonkowa itp. ) wynosi 50. Odporność na magię jest ograniczona do 32 ( więcej przedmiot mieć nie może ), ogranicza to także premie dla ras niestandardowych (np. drow) gdyż ich odporność bierze się z ukrytego przedmiotu jaki mają w ekwipunku, to ograniczenie nie dotyczy czaru kapłana/druida odporność na magię a jedynie premii z przedmiotów. Ograniczenie odporności na magię nie dotyczy także mnichów.

6. Co oznacza zapis np zmniejszenie obrażeń 10/- lub zmniejszenie obrażeń 4 pochlania 10 pkt obrażeń?
Zapis zmniejszenie obrażeń 4 pochlania 10 pkt obrażeń można równie dobrze zapisać jako 10/+4. Dalej wyjaśnię poszczególne zapisy.
x/+y ( np 10/+4 )- zmniejsza obrażenia o x jeśli przeciwnik posługuje się bronią o premii za ulepszenie mniejszej niż +4 ( postać otrzyma o 10 punktów obrażeń mniej jeśli przeciwnik nie będzie miał broni +4 lub lepszej ) jeśli mamy zapisane to jako: zmniejszenie obrażeń 4 pochlania 10 pkt obrażeń to zmniejsza o 10 dla broni słabszej od +4.
x/- ( np 5/- )- zmniejsza o x punktów obrażeń niezależnie od broni przeciwnika ( w tym przypadku o 5 dmg )
x% ( np 25% )- zmniejsza o x procent obrażenia ( w przytoczonym przykładzie o 25% )
Obrażenia są zmniejszane w ściśle określonej kolejności, na początku zmniejszenie procentowe, następnie x/- i dopiero na końcu x/+y. Sumują się ( działają na raz ) tylko zmniejszenia różnych typów, czyli jedno zmniejszenie x/+y, jedno x/- i jedno x%. Jeśli postać ma kilka zmniejszeń jednego typu to działa tylko jedno to o najwyższej wartości. Dodatkowo obrażenia są zmniejszane o wartość atutów ( np krasnoludzkiego obrońcy ). Czary dają zmniejszenie obrażeń fizycznych typu x/+y, tak więc nie zsumują się z przedmiotami dającymi taką samą premię. Czary odporności na energię dają zmniejszenie typu x/-.

7. Jakie klasy otrzymują dodatkowe atuty ( atuty klasowe ) i jak często?
Czempion torma otrzymuje atut co 2 poziomy, czarodziej co 5 ( atuty metamagiczne ), łotrzyk co 3 poziomy zaczynając od 10 ( tylko atuty specjalne łotra ), wojownik na każdym poziomie parzystym i dodatkowo na 1. Obowiązuje to do 20 poziomu klas podstawowych i 10 klas epickich. Po przekroczeniu tego progu obowiązują zasady awansów epickich opisane w informacjach w karcie postaci ( zakładka atuty i epicki np wojownik/czarodziej czy cokolwiek innego ).

8. Jak skorzystać z prywatnego kanału rozmowy ( priv ), czy jest to możliwe po śmierci postaci?

Metod jest kilka, po pierwsze można wybrać listę graczy i po kliknięciu na imię postaci wśród górnych ikon odnaleźć przedstawiającą dwie twarze, po kliknięciu na nią w miejscu gdzie wpisujemy wiadomość pojawi się /t "nazwa postaci". Wiadomość tak napisana trafi jako prywatna do konkretnej postaci.
Jeśli klikniemy na portret postaci w oknie dialogowym ( także zadziała z portretem członka drużyny widocznym po lewej stronie okna gry ) to pojawi się w miejscu wpisywania tekstu /tp "konto gracza". Tak napisana wiadomość trafi do danego gracza ( więc i do konkretnej postaci ) jako prywatna. Z powyższych komend tekstowych możecie skorzystać wpisując je sami tzn /t "nazwa postaci" lub /tp "konto gracza" i jest to jedyna metoda by wysłać wiadomość prywatną gdy postać jest martwa.


9. Jak jest obliczane powodzenie trafienia krytycznego, co to jest zasięg trafienia krytycznego?
Zacznijmy od zasięgu, jest to przedział wyników rzutu 1d20 ( jeden rzut kością dwudziestościenną ) dla których możliwe jest trafienie krytyczne. Zależnie od klasy postaci/atutów/rodzaju broni może wynosić od 20 ( czyli tylko przy wyrzuceniu 20 ma sie trafienie krytyczne ) do 10-20 ( czyli wszystkie wyniki od 10 do 20 mają szanse na trafienie krytyczne ).
Dodatkowo by uderzenie było krytyczne wykonywany jest drugi rzut by sprawdzić czy został przebity pancerz ( rzut + premia do ataku wyższe od kp przeciwnika ), jeśli tak to obrażenia (kostka obrażeń, nie wynik rzutu) są mnożone przez wartość mnożnika (np. obrażenia dla broni o dmg 1k8 i mnożniku tk x3 przy trafieniu krytycznym wyniosą 3k8).

10. Od czego zależy zasięg i mnożnik trafienia krytycznego?
Zasięg ( wyjaśnione znaczenie w pkt 19 ) zależy głównie od rodzaju broni ( gdyż to broń wyznacza podstawowy zasięg wynoszący od 20 do 18-20 ). Zasięg trafienia krytycznego broni można sprawdzić w jej opisie broni np Trafienie krytyczne: 19-20/x2 dla długiego miecza co oznacza że dla rzutów na trafienie z wynikiem 19 i 20 jest szansa na trafienie krytyczne a mnożnik tk wynosi x2.
Mnożnik trafienia krytycznego to liczba przez którą są mnożone obrażenia w razie trafienia krytycznego ( wartości te osiągają zaleznie od broni i atutów od x2-x5 ).
Zasięg trafienia krytycznego można zwiększyć dzięki ostrości ( jako właściwość broni lub z czaru ) i atutowi ulepszone trafienie krytyczne. Ostrość lub ulepszone tk zwiększa zasięg dwukrotnie a mając i ostrość i atut zasięg jest większy trzykrotnie. Czyli mając TK 20/x3 i atut ulepszone tk otrzymujemy 19-20/x3 a dodatkowo z ostrością 18-20/x3, jednak mając trafienie krytyczne 18-20/x2 ostrośc rozszerzy zasięg o kolejne 3 a nie o 1, tak więc mając ostrość i ulepszone tk przy zasięgu 18-20/x2 otrzymamy 12-20/x2.
Zasięg tk można zwiększyć także mając 7 poziomów mistrza oręża ( zawsze o 2 zwiększa i tylko dla wybranej broni ), dodatkowo na 5 poziomie mistrz oręża otrzymuje zwiększenie mnożnika tk o 1.

11. Które z klas pancerzu sumują się, z jakich przedmiotów można je uzyskać?
Zacznijmy od tego że klas pancerzu jest 5- Za zbroję, tarczę, uniki, naturalny pancerz i odbicia. Pancerz za zbroję i tarczę jest raczej oczywisty, pochodzi odpowiednio od zbroi ( 0-8 zależnie od rodzaju pancerzu + premia za umagicznienie, premia za umagicznienie może pochodzić z karwaszy, pod warunkiem iż jest wyższa niż w zbroji ) i od tarczy ( 1-3 zależnie od rodzaju tarczy + premia za umagicznienie ), pancerz naturalny można zwiększyć dzięki amuletom, za uniki dzięki butom a wszystkie inne przedmioty ( broń, pierścień, hełm i płaszcz ) dają premię do kp za odbicia. Dodatkowo premię za uniki zwiększa czar przyspieszenia ( rzucony na postać lub w przedmiocie ) oraz boska tarcza ( umiejętność paladyna, kapłana i czarnego strażnika ). Dodatkowo do wartości kp dodawany jest modyfikator zręczności a mnichom także mądrości ( jedynie gdy jest dodatni ).
Jedynym sumującym się kp jest pochodzące z uników ( czyli jako jedyne może być sumą kilku modyfikatorów tego kp np z czaru przedmiotu i przyspieszenia ) jednak obowiązuje limit iż nie może w sumie wynosić więcej niż 20. Pozostałe premie do kp się nie sumują, czyli przy obliczaniu kp brana jest pod uwagę tylko ta wyższa danego typu.

12. Po rzuceniu boskiej tarczy postać otrzymuje mniej premii do kp niż wynikało by to z modyfikatora charyzmy, dlaczego?
Są dwa wyjaśnienie, albo postać ma mniej poziomów paladyna (ewentualnie kapłana bądź czarnego strażnika ) niż wynosi modyfikator charyzmy ( na Krainach Cienia premia do kp i obrażeń z boskiej tarczy i boskiej potęgi nie może być wyższa niż ilość poziomów paladyna.kapłana/czarnego strażnika ). Drugie rozwiązanie to iż w sumie przekroczona została by wartość 20 punktów kp za uniki. Mając np 6 kp za uniki z butów, czar przyspieszenia ( 4kp ) mamy w sumie już 10 kp za uniki czyli inne bonusy ( w tym boska tarcza ) mogą dać nie więcej niż 10 kp.

13. Co to jest atak z zaskoczenia/atak śmierci?

Jest to atak wykonywany gdy przeciwnik nie walczy wcale lub walczy z innym przeciwnikiem niż postać wykonująca atak z zaskoczenia. By móc z niego korzystać ( odbywa się to automatycznie gdy spełniany jest wcześniejszy warunek ) musi posiadać odpowiedni atut tzn. atak z zaskoczenia/atak śmierci. Jeśli dochodzi do ataku z zaskoczenia ( śmierci ) dodawane są dodatkowe obrażenia ( ilość jest zależna od ilości atutów i wynosi ilość atutów razy 1k6 ) oraz przeciwnik ma obliczane kp jakby posiadał minimalną ilość ( 3 punkty czyli mod do kp -4 ) zręczności. Przed utratą premii ze zręczności do kp chroni atut niezwykłe uniki ( otrzymuje go barbarzyńca, łotr i zabójca ). Dodatkowo atakowi śmierci zabójcy towarzyszy paraliż jeśli przeciwnikowi nie powiedzie się rzut na wytrwałość o st równym 10+poziom zabójcy+ mod inteligencji zabójcy. Jednak paraliż towarzyszy tylko 1 atakowi w danej walce i tylko jeśli pierwszy atak należy do zabójcy ( jeśli przeciwnik walczy z kimś innym to nie będzie rzutu na paraliż ).

14. Co to jest modyfikator cechy?
Modyfikator cechy jest to wartość danej cechy ( siła, zręczność itp )uwzględniana w testach. Nigdy do testu nie jest wliczana wartość samej cechy, tylko jej modyfikator. Obliczyć go łatwo wynosi on 0,5x(wartość cechy-10).

15. Od czego zależy st na odparcie czaru?
Od kręgu danego czaru ( czyli wartość od 0-9 ), ewentualnych talentów magicznych i modyfikatora cechy odpowiedzialnej za zdolności magiczne ( dla czarodzieja to inteligencja, czarownika charyzma a dla łowcy/paladyna/kapłana/druida to mądrość ) i wynosi 10+krąg czaru+ najwyższy talent dla danej szkoły magii+modyfikator cechy odpowiedzialnej za magię.

16. Od czego zależy st na ogłuszająca pięść?
Od poziomu postaci i modyfikatora mądrości. Wynosi 1/2 poziomu +10 +modyfikator mądrości.

17. Kiedy następuje atak okazyjny?
Jeśli przeciwnik wykona jedną z następujących czynności w czasie walki:
- będzie się przemieszczał
- użyje broni strzeleckiej lub miotanej
- atakuje bez użycia broni ( atut ulepszona walka bez broni niweluje to )
- rzuca zaklęcie
- użyje przedmiotu rzucającego zaklęcie
- użyje umiejętności czaropodobnej
- użyje atutu powodującego dodatkowy atak ( stosowna adnotacja jest w opisie atutu )

18. Jak zmniejszyć kary do ataku przy posługiwaniu się dwiema broniami/bronią podwójną?
Służą do tego odpowiednie atuty tzn. oburęczność ( powoduje wyrównanie kar dla obu ostrzy ), walka dwiema broniami ( zmniejsza o 2 kary dla obu ostrzy ) oraz używając w drugiej ręce małej broni ( małej dla danej rasy, wtedy kara spada o kolejne 2 ). Dodatkowo biorąc atut ulepszona walka dwiema broniami otrzymujemy dodatkowy atak dla drugiego ostrza.

19. Zapomniałem hasła/loginu do konta w grze co zrobić?
Ostatnio używane konto jest zapisywane w pliku nwnplayer.ini w głównym folderze gry w sekcji [Profile]. Niestety nie pomoże to jeśli gra była reinstalowana i nie zachowało się plików konfiguracyjnych.

Można odzyskać hasło lub login na stronie [link widoczny dla zalogowanych] a dokładniej [link widoczny dla zalogowanych]
Punkt dla osób niepamiętających hasła:
Cytat:
1. I have a valid e-mail address and I cannot remember my password. What should I do?
Nalezy podać login do konta ( Community Name: ) oraz adres e mail podany przy zakładaniu konta ( E-mail Address )
Jeśli zaś masz kłopot z loginem to dotyczy Cię punkt:
Cytat:
2. I can't remember my Community Name exactly, but I do know my password!

Należy podać hasło ( Password: ) i adres e mail podany przy zakładaniu konta ( E-mail Address: )
Jeśli jesteś pewien, iż podajesz właściwe hasło i login a gra odrzuca je spróbuj założyć jeszcze raz konto używając tego samego loginu, hasła i adresu e mail.

20. Jak ukrycie i Epicki unik wpływają na trafianie w walce?
Ukrycie x% to szansa na to iż nie trafi się istoty będącej pod wpływem tego efektu. Przed obliczaniem czy przebite zostało kp wykonywany jest rzut na trafienie ukrytej istoty i jeśli się nie powiedzie postać nie jest trafiona ( rzut na przebicie kp w takim wypadku nie jest wykonywany ) a jeśli sie powiedzie następuje normalna próba przebicia kp. Brana jest pod uwagę tylko najwyższa wartość ukrycia niezależnie czy pochodzi z umiejętności, czaru czy atutu ( ich wartości nie sumują się ).
Epicki Unik pozwala uniknąć pierwszego trafienia w rundzie ( trafienia nie ataku )

21. Mam przedmiot o ograniczonej liczbie ładunków, czy można ich ilość zwiększyć?
Można do tego użyć magicznego elektryzatora ( jest do znalezienia na serwerze ). Niszcząc nim jakiś przedmiot(-y) możemy naładować inny, sprawiając, iż będzie miał więcej ładunków. Nie dotyczy to użyć na dzień.

22. Czy poziomy bladego mistrza mają wpływ na ilość i moc czarów czarodzieja?
Blady Mistrz nie wpływa na siłę czarów ( kostkę dmg, czy przebicie odporności na czary ), nowe "kratki" czarów ( tylko dla czarodzieja ) zdobywa wolniej niż czarodziej- nowy krąg co 3 lvl.

23. Od czego zależy udane rozbrojenie/powalenie?
Na początek postać wykonuje test na trafienie ze stosowną karą do trafienia ( uwzględniając + 2 za różnicę rozmiarów jeśli postać jest większa od celu lub -2 jeśli jest mniejsza od celu, kara/premia jest pomnożona przez ilość rozmiarów o jakie się różnią atakujący i cel). Następnie jeśli będzie trafienie to test rzutu na atak przeciw dyscyplinie ( powiększonej o 1k20 ) celu. By cel został rozbrojony/powalony musi nastąpić trafienie i niepowodzenie w teście dyscypliny. Nie da się rozbroić celów nie będących graczami.

24. Od czego zależy ilość punktów wytrzymałości postaci?
PW zależą od modyfikatora kondycji, kostki i atutów. Modyfikator cechy oblicza się odejmując od niej 10 i dzieląc na dwa np 20 kondycji daje (20-10)/2=+5 (może być ujemny, to znaczy wtedy że kondycja obniża nam ilość pw otrzymywanych na lvl ), i można tą wartość znaleźć w karcie postaci. Kostka to losowana ilość pw i może być od 1k4 do 1k12, UCS wraz z rozwojem zwiększa swoją kostkę od 1k6 do 1k12. Jaką kostkę ma dana klasa można znaleźć w jej opisie. Atuty to mocna budowa ( +1 hp na lvl ), nieumarły wigor ( +3 za lvl bladego po 6 lvl ), nazwy mi się zapomniało ale jest jeszcze atut epicki + 20 hp. Przedmioty zwiększające kondycję zwiększają hp o tyle o ile zmieniają modyfikator ( na każde 2 punkty kondycji 1 do modyfikatora ).

Zwiększenie kostki pw nie ma wpływu na wcześniejsze poziomy ( nawet tej samej klasy ). Modyfikator kondycji i mocna budowa ma wpływ na pw zdobyte wcześniej.

Mały przykład: 20 lvl paladyn z 14 kondycji i atutem mocna budowa ma:
- 20k10 za kostkę ( kostka wytrzymałości 1k10 razy poziom ) czyli 20 do 200 pw
- 40 za kondycję ( 20 razy (14-10)/2 )
- 20 za mocną budowę ( +1 razy 20 )
czyli w sumie może mieć minimalnie 100 hp a maksymalnie 260. Warto podnosząc poziom postaci patrzeć na ostatnią kartę i dać anuluj jeśli premia do pw nie jest maksymalna ( na pierwszych 3 lvl zawsze dostaje się max ).


Post został pochwalony 1 raz

Ostatnio zmieniony przez witia1 dnia Pią 12:53, 04 Sty 2008, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum NWN World in the Shadow Strona Główna -> Pytania o zasady Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin